Подкрепям увеличението на билетите до 5 лева, мисля че е правилна стъпка. Трябва да се научим да даваме за футбол, ако имаме претенции. За съжаление, не ми харесва начинът, по който това се прави и го смятам за много половинчат, без да прозира някаква съществена политика и идея за това, освен стремежът към елементарно увеличаване на самата печалба, което трудно би станало с кръпки в ценовата политика и без истинска такава.
На първо място средата на полусезона не е добър момент за увеличаване на билета, но да кажем това е белият кахър. Продължаваме да нямаме адекватни сезонни карти, които да има смисъл да купиш - цената им е или същата, или 95% от сумарната ако си купиш билета поотделно мач за мач. Тогава какъв стимул може да имаш да си закупиш карта, която трябва да платиш наведнъж, при положение, че далеч по-изгодно би било да отделяш малки суми всеки месец при това положение, особено ако вземем предвид, че няма как да имаш гаранции, че ще посетиш всички мачове. Общо-взето картата трябва да бъде на 50-60 процента от сумарната цена на билетите за даден сезон, за да бъде атрактивна и да има смисъл от нея. Така лоялните фенове ще бъдат възнаградени, а клубът ще има по-голяма предвидимост ако продава повече сезонни карти. Всяка закупена карта означава, че имаш приходи от този човек всеки мач, дори и в тези, в които отсъства. Без абонаментна политика - ще имаш пикове и спадове в посещаемостта - един месец едни пари, друг месец съвсем други - в крайна сметка нещата в приходната част не опират само до размера на приходите, а и до тяхната предвидимост и равномерно постъпване във времето. Нормално е единичната цена на билета да е по-висока за тези, които така или иначе ходят от дъжд на вятър - нека ножицата между техния принос и този на лоялните фенове да се посъкрати малко. Сега ако посетиш един мач за годината плащаш 3 лева, тези които правят това всеки път плащат близо 45 лева - разликата е 15 пъти. Нека се посъкрати между 5 и 10 пъти.
Другото, което е смислено - цените на билетите да са по-ниски на предварителна продажба и по-високи в деня на мача. Който си купи билет през седмицата да го прави да речем на 3 лева, в деня на мача - 5. В това има логика - все пак се ангажират касиери, плаща им се - нормално е да се очаква, че който закъснее трябва да си плати повече, за дето клубът се налага да ангажира допълнителни ресурси. На този принцип работят много сектори, като авиокомпаниите например. Не мисля, че е нелогично да се въведе и при нас. Общо-взето все още не може да се похвалим с цялостна и завършена адекватна политика по тази тема и общо-взето стигаме до най-повърхностното - самото увеличение.
Сега беше един добър момент да започнат да се продават картите за следващия сезон като цената им да бъде 20-30 лева. Който поеме риск и инвестира доверие в клуба в този момент и го подкрепи, при влизане в А група би гледал елитен футбол срещу напълно символична цена - около 1 лев на мач. Ако си останем в Б и билетите са 5 лева - картата ще ти е 1/3 от годишната сума на единичните билети - т.е. пак офертата е изгодна. С течение на времето сезонната карта да си увеличава цената, като стигне истинската си и пълна цена след края на сезона. Клубът разполага с предостатъчно свободен капацитет на стадиона, за да не е на загуба от такива инициативи. В крайна сметка всичко над празна седалка ще носи приходи на клуба, каквито принципно не би имал в противен случай. И знам, че ръководството би излязло със сметката - 10 000 по 5 лева на мач = 50 000. По 15 е 750 000 на сезон, а ако 10 000 си купят карта за 20 лева ще е 200 000. Само, че нито 10 000 ще има на всеки мач да си купят билет от 5 лева, нито ще имаме 10 000 ранно продадени карти. Такива сметки са бакалски и елементарни и не бива ценовата политика да се базира на тях. Просто е грешно. Пък да не говорим, че целта трябва да ти е да привлечеш повече верни фенове, дори и на цената на бакалска "загуба" с ниска цена, защото ако теоретично 10 000 си вземат на полусезона евтина карта за следващия сезон, първо ще имаш постоянна висока посещаемост. Второ ако имаш кетъринг и артикули ще изстискаш още пари от тези хора и не на последно място - след като продадеш много карти може да идеш при доста рекламодатели и да им предложиш гарантиран достъп до много сериозна аудитория, която даже може да сметнеш точно и да им представиш точни числа. Не е като да гадаеш на кой мач колко би имало, нали? Предвидимостта изкарва пари! В крайна сметка целта на всеки спонсор и рекламодател би следвало да е повече хора да му видят рекламата. Той затова плаща. В тази връзка аргументът на доктора, който той ще изложи утре за това как спонсорите щели да се обидят от цената на билета и той затова го вдига е много несъстоятелен и ако чете, по-добре да не го споменава изобщо на пресконференцията. Спонсорите плащат, за да достигнат до определена аудитория, не е сериозна просто една такава теза. Има много други много по-сериозни аргументи, които могат да се изложат в защита на увеличението, особено при наличието на ясна стратегия и ценова политика. За съжаление излагането на такива аргументи е доказателство за това, което говоря - нямаме такава политика и съответно аргументите са някак си съшити с бели конци.
А дали билетите са 3, 5, 7 или 77 лева, това няма никакво значение и принципна разлика, ако продължава да липсва последователност, мисъл и справедливост в ценовата политика на клуба. Лоялните фенове пак са ощетени и плащат същата цена като тези ще дойдат за 1-2 мача през сезона. А разликата между това, което внасят първите и вторите в абсолютни стойности в касата на клуба е съществена, нали? Тоест, логично е клубът да има повече сметка да привлече повече лоялни фенове, ако и това да става с по-малка средна цена на билета за тях. В крайна сметка без приходите от кетъринг (ако има такъв), те пак ще дадат в абсолютни стойности суми близо 10 пъти по-големи от тези на хората, които идват инцидентно на мач. В момента клубът няма политика по този въпрос изобщо и проблемът си остава същият и като цените бяха 3 лева. Тоест, сменя се една цифра, но принципно нещата си остават същите.